Sykkelruter
Tips for å unngå søle på klær og sko

Unngå søle på klær og sko når du sykler
Slik unngår du søle på buksebena når du sykler – praktiske tips for hverdagsryttere. Her får du konkrete grep du kan bruke i dag, og enkle oppgraderinger som holder leggene rene i ruskevær. Det er fristende å droppe syklingen når det er eller nylig har vært nedbør, men små tilpasninger kan gjøre friksjonen betydelig mindre. Det er hovedsakelig to kilder: hjulsprut (vann og sand fra dekkene) og drivverket (kjede/krank med fett). Forbeina får mest fra forhjulet, høyre buksebein får gjerne olje fra kjeden, og bakhjulet spruter bakover og oppover. Ingen enkelt-oppgradering holder deg renere enn gode skjermer. Den beskytter ryggen bra, men legger og føtter blir ofte fortsatt våte. Kombiner med forhjulsskjerm og mudflap for buksebein. Som tommelfingerregel: Så lang at spruten brytes før den når pedaler og sko. Ja. Lavere fart og jevn tråkk reduserer kastelengden på sprut og holder leggene renere. Rene buksebein handler om tre ting: skjermer med flaps, kontroll på høyre buksebein og pent smurt, rent drivverk. Legg til litt smartere linjevalg og noen enkle klestriks, så kan du pendle i vått vær uten sølestriper på leggene! God tur! Husk at det er bra for helsen å sykle. Benytt de mulighetene du har, og gjør noen tilpasninger når det trengs!Hvorfor blir du skitten?
Raskt: fem grep før du triller avsted
Billige småting som redder buksa
Skjermer: størst effekt for minst innsats
Beskytt mot oljesøl fra kjedet
Dekk og trykk – små justeringer, stor forskjell
Kjørestil og rutevalg
Vinter og slaps
Vanlige feil å unngå
Ofte stilte spørsmål
Holder setepinneskjerm?
Hvor lang bør en mudflap være?
Hjelper det å sykle saktere?
Kort sjekkliste
Oppsummering
“Ut – på våte veier går også bra!”
REKLAME:
Besøk sykkelreg.no - et gratis sykkelregister.
På sykkelreg.no kan du registrere sykkelen din gratis og kjøpe oblat uten å betale årlig for det. Oblat gjør det enkelt å finne ut hvor du sykkelen din er registrert og kontakte deg så du kan få den tilbake.